lørdag den 27. juni 2009

Moderne Silk Road

En ambitiøs plan om at skabe et moderne silkeruten af veje og jernbaner forbinder Østasien med Europa har gjort sit første betydelige fremskridt, som BBC 's Vaudine England rapporter fra Hong Kong.

En tilsyneladende obskure aftale om trafikrettigheder mellem Vietnam, Laos og Thailand nu tillader lastbiler til transit de tre lande uden at losse lasten ved grænseovergange for omladningen.

Dette vil reducere omkostningerne og tiden for regional handel, finansiering agenturer sige, og forventes at få vidtrækkende konsekvenser for regionen 's handel.

Den formelle åbning af den øst-vest-korridor er en del af et regionalt plan om at nedbryde barrierer ved grænserne hele fastlandet Sydøstasien, og senere, i tiden derefter.

Overland transporttid mellem Vietnam og Thailand er blevet forkortet af aftalen til kommercielle lastbiler fra Thailand og Vietnam for at kunne træde hinandens 'område for første gang til at levere og afhente varen.

Ceremonier blev afholdt i sidste uge på to store grænsen porte langs øst-vest Økonomiske korridor: mellem Lao Bao i Vietnam og Dansavanh i Laos og mellem Savannakhet i Laos og Mukdahan i Thailand.

Highways til handel

Korridoren - en opgraderet motorvej med transit aftaler på plads - løber fra Danang, Vietnam, gennem Savannakhet i Lao People 's Demokratiske Republik, eller Laos, og i Thailand.

Overførsel tidligere skulle losses og Re-loaded i Lao område.

I sidste ende er korridor er bestemt til at udvide til Burma, også medlem af Sammenslutningen af Sydøstasiatiske Lande (ASEAN) og de mindre gruppe, Greater Mekong System eller GMS.

Den GMS omfatter Vietnam, Laos, Thailand, Cambodia, Burma og den sydlige kinesiske provins Yunnan.

Thailand menes at være at yde finansiering til at opgradere vej mod Andaman kyst Burma, mens Den Asiatiske Udviklingsbank (ADB) har været primus motor bag korridor idé.

Muligheder

Indtil trafikrettighederne behandle blev underskrevet, varer skulle omlades i Laos, der fører til kritik af, at Lao operatører vil nu glip af denne indtægtskilde.

"Ja, der kan være en form for negativ indvirkning på Laos," sagde Jean-Pierre Verbiest, land direktør i Thailand for ADB.

"Men på samme tid, det giver Laos mulighed for at udvikle sin egen lastbilkørsel industrien," sagde han, der peger på den centrale placering af indlandsmedlemsstater land.

Den ADB er involveret i projekter for mennesker, der bor langs den korridor, herunder service-og turistindustrien såsom adgangsveje til tour websteder off de vigtigste korridor vej, sagde han.

Der er også en idé at bygge en vej syd gennem Laos siden af Mekong-floden, tidligere Champasak i Cambodja og videre til Ho Chi Minh City (tidligere Saigon) i det sydlige Vietnam.

Dette ville også tilbyde vejforbindelser til Cambodjas hovedstad Phnom Penh og de vigtigste destination for Siem Reap, ved siden af Angkor Wat tempel kompleks.

"Det 's i projekteringsfasen nu, men terrænet er godt," Mr Verbiest fortalte BBC.

Kæmpe netværk

"Ti år efter Laos, Thailand og Vietnam første enige om at lette den grænseoverskridende trafik regler, lover, at aftalen er virkelig bliver realiseret," siger Arjun Thapan, generaldirektør for ADB 's Sydøstasien afdeling.

"Smal snavs stier, som engang blev brugt til transport af flygtninge og militært isenkram har veget pladsen for moderne motorveje transporterer elektroniske varer, eksotiske frugter og turister," sagde han i en pressemeddelelse.

"Du kan nu indstille ud fra Thailand, gøre forretninger i Laos, og ankommer i tide til middag på Danang i Vietnam - det hele i løbet af en enkelt dag," tilføjede han.

Om 1200 erhvervskøretøjer - 400 fra hvert land - har oprindeligt været forsynet med tilladelser til at bruge den øst-vest-korridor for at indtaste nabolande.

Under Cross Border Overenskomst mellem lande, nogle overførsler kan certificeres som "lavrisiko", således at forsendelser, der skal hurtigt på grænseovergangsfaciliteter kontrolpunkter.

Container sæler bliver nu rutinemæssigt accepteres for varigheden af den transitruten, som vil hindre tyveri og skader, der tidligere er forårsaget af flere container åbninger og unloadings, den ADB sagt.

Det sidste fysiske forbindelse af vejen blev afsluttet i december 2006 med færdiggørelsen af den anden Mekong Bridge.

Planlæggere forestille et enormt netværk af veje, og Trans-Asien Jernbaneanvendelser, at linket ikke bare Indokina, men at sørge for over rejse fra Singapore, nord gennem Malaysia, Thailand, Vietnam, Cambodja, Laos, i Kina og så en dag, at Europa.

FN-backed Trans-asiatiske Jernbaneanvendelser har nu næsten 74.700 km i den arbejdsdygtige track tjener 29 lande, og skøn for færdiggørelsen spænder fra 10 til 15 år.